Hoe werkt
eigenlijk een airco installatie?
Airco voor
auto's bestaat uit een gesloten systeem waarin onder druk een koudemiddel
circuleert. De werking is gebaseerd op het natuurkundige principe dat
door verandering van druk en aggregatietoestand de temperatuur kan worden
beïnvloed. Afhankelijk van de plaats in het systeem is het koudemiddel
een gas of een vloeistof.
- De compressor
verplaatst het gasvormige koudemiddel van de verdamper via het expansieventiel
(lage drukzijde) naar de condensor (hoge drukzijde)
- Het opgewarmde
gasvormige koudemiddel wordt door de condensor gepompt. Hier staat het
zijn warmte af aan de al dan niet door een fan aangevoerde rijwind.
Door de temperatuursdaling ondergaat het koudemiddel een faseverandering
en wordt weer vloeistofvormig.
- Het vloeibare
koudemiddel passeert de filterdroger. Hier worden vuil en vocht verwijderd.
De filterdroger fungeert ook als buffer voor het koudemiddel.
- Het vloeibare
koudemiddel, nog steeds onder hoge druk, stroomt naar het expansieventiel.
Deze reduceert de druk door slechts een (vooraf berekende) geringe hoeveelheid
koudemiddel door te laten en regelt daarmee de doorstroomhoeveelheid
naar de verdamper.
- In de
verdamper wordt, zoals de naam al zegt, het vloeibare koudemiddel weer
gasvormig. Door de drukverlaging en volumevergroting gaat het koudemiddel
koken. Dit proces onttrekt warmte aan de omgeving. De blower, die de
lucht langs de verdamper blaast, kan dit proces versnellen of vertragen.
- Vanuit
de verdamper stroomt het inmiddels gasvormige koudemiddel weer via het
expansiventiel naar de compressor waarmee het hele proces weer opnieuw
begint.
|